CZYŻNIA

INSTALACJA, 2025

wystawa indywidualna, Muzeum Osiedli Mieszkaniowych, Lublin

Kuratorka: Agata Sztorc-Gromaszek

Czyżnie to zespoły zarośli, niskich krzewów, takich jak głogi, leszczyny, róże i derenie, zwykle występujące jako roślinność śródpolna. Czerpiąc inspirację z gęstwiny czyżni, na wystawie zaprezentowana będzie praca, w której formy roślinne kruszą betonową formę. Napierające na sztuczny obiekt kłębowisko gałęzi i konarów uwydatnia, jak ciągły ludzki wysiłek napędzający piły, kosiarki i nożyce, w celu podporządkowania rzeczywistości własnym estetycznym oczekiwaniom, nie może się równać z siłą natury. Łączy się to z koncepcją czwartej przyrody. czyli spontanicznie pojawiającej się w przestrzeniach miejskich roślinności, wypełniającej tereny przekształcone przez człowieka. 

Wystawie towarzyszyły warsztaty, na których wraz z uczestnikami i uczestniczkami poszukiwaliśmy przykładów czwartej przyrody na terenie LSM-u, dokumentując przebijającą się przez beton i asfalt, wypełniającą szpary w kostce chodników i stale napierającą na ludzkie konstrukcje roślinność. Uwiecznione na fotografiach i antotypiach, wzbogaciły ekspozycję, ujawniając także wartość estetyczną tego, co na co dzień jest niezauważone i niedocenione. 

Efektem wystawy jest również konto instagramowe @przyroda_nr_4, na którym udostępniane są przykłady sytuacji czwartoprzyrodowych, zebrane przez autora oraz przesyłane przez odbiorców i odbiorczynie, aby uwrażliwić na piękno przyrody doświadczanej na jej własnych warunkach. 

SHANGRI-LA

MURAL, 2025

ul. Szambelańska, Lublin

Zabytkowy budynek dawnej stajni z wozownią na lubelskim Starym Mieście znajduje się na mało znanej ulicy Szambelańskiej.

Zaniedbana, rzadko uczęszczana, dzięki pracom malarskim nabiera koloru. Ściany, oszpecone nasprejowanymi przekleństwami nabrały nowego piękna.

Przedstawienia fantastycznych zwierząt wprowadzają odbiorców w niecodzienny świat, ukryty poza popularnymi szlakami turystycznymi.

PNĄCZYSKO

ŻYWA RZEŹBA/INSTALACJA, 2024

wystawa indywidualna, Perła Browary Lubelskie, Lublin

Kreatywne wykorzystanie naturalnego procesu wzrostu jako medium artystyczne. Instalacja wykonana z drewna z recyklingu i żywych roślin tworzy formę jednoczącą w sobie sztuczną kontrukcję i naturę. Z biegiem czasu będzie obrastana przez zasadzone pnącza i nienaruszoną roślinność, do stanu pełnego zagarnięcia pracy przez roślinność. 

Praca została wykonana w sposób pozwalający żyć drzewu znajdującemu się wewnątrz konstrukcji, a jej elementy mogą zostać zamieszkane przez zwierzęta, w szczególności dzikie zapylacze.

PLENEROWA PRZESTRZEŃ TWÓRCZA „PIĘKNA HELENA”

SEZONOWA GALERIA PLENEROWA, 2025

Przestrzeń znajdująca się na terenie naturalistycznego Parku Helenów w Lublinie.

Ruiny zagarnięte przez przyrodę pozwoliły na utworzenie miejsca, które łączy w sobie istotne kwestie środowiskowe i wprowadza odbiorców w wyjątkowy kontekst artystyczno-przyrodniczy. W 2025 r. odbyły się w niej liczne warsztaty, koncerty i wydarzenia artystyczne.

Marzec 2025 

Wrzesień 2025

ZBRODNIA, NA KTÓRĄ NIE MA SŁÓW POTĘPIENIA

AKWAFORTA/OBIEKT, 2023

wystawa indywidualna, Galeria Trójka, Lublin

Praca składa się z dwóch części. Pierwsza to pięć blach trawionych w technice akwaforty przedstawiających ludzkie szkielety naturalnej wielkości. Zostały one opracowane na podstawie prac archeologicznych znad jeziora Turkana w obecnej Kenii. Grupa osób sprzed 10 tysięcy lat zamieszkiwała tam obszar bogaty w roślinność, ryby i inne zwierzęta zbierające się przy wodopoju. Padły one ofiarą innej grupy, która napotkała ich podczas wędrówki. Mimo że miejsce to dostarczało obfitości wszystkiego, co potrzebne do życia, napastnicy wymordowali całą napotkaną społeczność i ruszyli dalej. Ciała ofiar legły niepochowane w przybrzeżnym mule, gdzie zastygły na tysiące lat w przedśmiertnych pozach.

Druga część odnosi się do współczesnego świata. Ten, podobnie jak żyzne tereny wokół jeziora Turkana, dostarcza niespotykanej dotąd obfitości pożywienia. Jedzenie to jednak nie jest produkowane by zaspokoić głód, ale by być towarem. Przewozi się je do krajów Globalnej Północy, gdzie trafia na sklepowe półki, a niesprzedane wyrzuca do kosza. W Europie i Ameryce Północnej marnuje się średnio 95-115 kilogramów jedzenia na osobę rocznie, w Afryce Subsaharyjskiej, Azji Południowej i Południowo-wschodniej to jedynie 6-11 kilogramów. W sumie mogłoby ono wyżywić nawet 2 miliardy ludzi. Jednak w wyniku nastawionego na zysk systemu ekonomicznego ponad 800 milionów ludzi cierpi głód. 9 milionów zaś co roku umiera z tego powodu. To 25 tysięcy osób każdego dnia, przedstawionych w pracy jako 25 tysięcy odcisków palców na rulonie papieru.

To okrucieństwo wyrastające z chłodnej logiki kapitalistycznego rynku, tak samo bezlitosne i bezsensowne, jak mord znad prehistorycznego jeziora, podsumował już niemal sto lat temu John Steinbeck w powieści Grona Gniewu: „Oto zbrodnia, na którą nie ma słów potępienia. Oto cierpienie, którego nie potrafią wyrazić żadne łzy. Oto klęska, która obala wszelkie nasze osiągnięcia. Żyzna ziemia, równe, proste rzędy drzew, mocne, zdrowe pnie i dojrzałe owoce. I dzieci umierające z niedożywienia, dzieci, które muszą umierać, gdy bowiem nie ma na pomarańczach zysku - nie ma i pomarańcz. Koroner pisze w aktach zgonu: "Zmarł z niedożywienia", żywność bowiem musi gnić - i robi się, co można, by gniła.”

Prace graficzne

Wybór grafik wykonanych w technikach druku wklęsłego i wypukłego prezentowanych na wystawach zagranicznych 
Mini Print International Cantabria (edycja VII, IV, III) - Hiszpania; 
International Contemporary Miniprint of Kazanlak (edycja 8, 9, 10, 11) - Bułgaria;
Authentic Marks – 3rd Annual International Miniature Printmaking Exhibition 2020 Dubai - Zjednoczone Emiraty Arabskie; 
Mini Print International of Cadaques (edycja 40, 41, 44) - Hiszpania

Sztuka w przestrzeni publicznej

Prace w ramach projektów indywidualnych i zbiorowych, takie jak murale w miejscowości Wasilków i instalacje prezentowane podczas Nocy Kultury w Lublinie.

Stwórz łatwo własną witrynę internetową z Webador